לשון והבעה

לימודי עברית: לשון, הבנה והבעה

העברית היא שפה, אך יודגש כי גם השם הרשמי של תחום הדעת, שאנו מוקירים ואוהבים הוא עברית: הבנה, הבעה ולשון.

במקצוע זה לומדים "על הלשון", ולא רק "את הלשון", וכפועל יוצא מכך בשיעורים וכן באירועי ההערכה התלמידים נדרשים לבטא שליטה הן בחוקי הלשון והן בהבנת הנקרא ובהבעה. בשיעורים מכירים התלמידים את הכוחות המשתתפים בעיצוב העברית: המורשת הלשונית, הצורך בהרחבת אוצר המילים, האוֹפנות השונות, השפעות של לשונות אחרות ועוד.

לימודי מקצוע זה מלווים את הלומד באופן פורמלי מכיתה א' ועד כיתה י"א, אך למעשה, רכישת השפה והעמקת הבנתה מתקיימים לאורך כל החיים. שיאם של לימודים אלה במסגרת מערכת החינוך הוא בבחינת בגרות בסוף כיתה י"א.

במהלך הלימודים בחטיבת הביניים לומדים התלמידים מתוך ראייה מערכתית (שלהב"ת) שבסיסה העובדה כי מיומנויות השפה העברית באות לידי ביטוי בכל תחומי הדעת, לכן מתקיים שיתוף פעולה הדוק בין מורי העברית לבין מורים מתחומי הדעת האחרים. חשוב לציין כי הלמידה מאופיינת במגוון דרכי הוראה והערכה. במהלך כיתה י' בונים התלמידים "תלקיט" שבו מספר אירועי הערכה אשר שקלולם מהווה 30% מציון הבגרות. במהלך כיתה י"א לומדים התלמידים לקראת הבחינה החיצונית אשר משקלה הוא 70% מציון הבגרות.

לימודי העברית מובחנים מתחומי דעת אחרים. במסגרתם נלמדות מיומנויות שונות הנדרשות בכל תחומי הדעת, כגון: מיומנויות סיכום, השוואה, עיבוד מידע, שכלול ההבעה בכתב ובעל פה ועוד. אופן הקניית המיומנויות הללו נעשה בעיקר על ידי קריאה של מגוון רחב של טקסטים מסוגות שונות ובאמצעות היחשפות לדרכים שונות למסירת מידע (כגון היצגים גרפיים). בשיעורים נלמד גם שימוש תקין בלשון –  בהגייה, בכתיב, במשמעות, בנטייה, בתצורה ובתחביר. הלמידה נעשית על ידי חשיפה לשפע מקורות מידע העוסקים בתחומי חיים שונים ורלוונטיים לעולמם של התלמידים. חשיפה זו כשלעצמה מעשירה את עולמו הרגשי של הלומד ומרחיבה את ידע העולם שלו בתחומים רבים. ראוי לציין כי ישנה חשיבות גם למידת השליטה של הלומד בשפה מעבר למה שהוא רוכש בבית הספר. השימוש במיומנויות הנרכשות בלימודי השפה בא לידי ביטוי בכל תחומי החיים, וניתן לשפר אותן בכל עת על ידי קריאה של מאמרים ושל כתבי עת, פיתוח סקרנות אינטלקטואלית, התנסות בשיחות עם מבוגרים ואף דרך הקשבה להֶסְכֵּתִים (פודקאסטים) ולהרצאות.

אנו נמצאים בתהליך רחב של מסגרת הטמעת מיומנויות המאה ה 21, אשר בבסיסו,  פיתוח ושיפור מיומנויות של תהליכי קריאה וכתיבה דיגיטליות. הדרישות החדשות שהעולם הדיגיטלי מציב בתחום אוריינות הקריאה הובילו להוספת אסטרטגיות ודגשים חדשים בהוראת העברית, ולאור עובדה זו נלמדות מיומנויות הנדרשות כדי לקרוא, להבין, לפענח, לכתוב, להפיק ולשתף ביעילות טקסט דיגיטלי המאופיין במגוון צורות ועיצובים.