מדעי המחשב

 

 הרחבת מדעי המחשב

 

תלמידי מדעי המחשב בתחרות סייבר

 

מהו תחום מדעי המחשב?

מדעי-המחשב הוא מדע העוסק בפיתוח פתרונות לבעיות שונות בכל תחומי חיינו. פתרונות אלו מכונים "אלגוריתמים", אותם מתרגמים לתוכניות מחשב. במדעי-המחשב לומדים שפות תכנות שבאמצעותן כותבים תוכניות מחשב מגוונות ומקצוע זה מפתח את החשיבה ואת היצירתיות ומקנה לתלמידים את הידע הנחוץ לצעדיהם הראשונים בעולם התכנות.

מה לומדים בהרחבת מדעי המחשב? 

לומדים שיטות חשיבה ושיטות עבודה לפתרון בעיות. שיטות אילו הן כלליות וניתן ליישמן במקצועות שונים.  שפת התכנות העיקרית הנלמדת הנה שפת סי שרפ C# 

כמו כן נלמדות השפות: sql, asp, javascript, html

מדוע כדאי להרחיב מדעי המחשב?

מדעי המחשב הנו מקצוע מדעי המקנה ללומד חשיבה לוגית מופשטת ומדויקת, ומפתח מיומנויות חשיבה, יישום וניתוח בעיות, אשר יסייעו לתלמיד בכל מקצוע עתידי בו יבחר לעסוק. המקצוע מקנה נקודות בונוס כמקצוע מדעי במוסדות להשכלה גבוהה ותלמידים רציניים משיגים בו ציונים גבוהים.

צה"ל מכיר ביכולות ובידע שנצברים אצל תלמידי ההרחבה בתיכון ובמקרים רבים מעדיף לשלבם בקורסי תכנות יוקרתיים וביחידות המחשב של צה"ל.

האם נדרש ידע קודם?

ללימוד מדעי-המחשב לא נדרש כל ידע קודם והלימודים אינם קשורים במיומנויות טכניות, כישורי הקלדה, גלישה באינטרנט, או הכרת תוכנות. כל מי שיש לו כישורי והרגלי למידה, יכולת חשיבה ומוטיבציה, יצליח בהכרח במגמה!

מהן דרישות הקבלה ללימודים בהרחבה?

היות וקיים קשר הדוק בין חשיבה לוגית מתמטית לבין הצלחה בלימודי מדעי המחשב, ומניסיון עבר נוכחנו כי תלמידים החלשים במתמטיקה מתקשים מאוד בלימוד מדעי המחשב, תנאי הסף לקבלה ולהמשך לימודים במגמה הנו ציון 80 ב- 4 יחידות מתמטיקה ומעבר של מבחן כניסה הבודק יצירתיות וחשיבה לוגית. מטרת תנאים אלו אינה להקשות, אלא למנוע מתלמידים בחירה במגמה שאינה מתאימה להם ושעשויה להסב להם תחושת תסכול וכישלון מיותרות.

אופי הלימוד בהרחבה:

לצורך כתיבת תוכניות מחשב לפתרון בעיות שונות, על התלמיד לרכוש תחילה ידע תיאורטי הכולל היכרות עם כלים שונים ששפת התכנות מספקת לו ועם דרכי חשיבה לפתרון בעיות.

לאחר מכן עליו להתנסות בפועל בפתרון בעיות הדורשות שימוש בכלים ובשיטות החשיבה שנלמדו ולמעשה התנסות זה מהווה את עיקר הלימוד וצורכת את עיקר הזמן בשיעורים.

זמן השיעורים מחולק כך ש 20% מהזמן מוקדש ללימוד תיאורטי של הוראות ושל מבני נתונים הקיימים בשפה, תוך הצגת פתרונות מוסברים למספר בעיות הממחישות את השימוש בכלים ובשיטות חשיבה שנלמדו.  כ  80% מזמן הלימוד מוקדש לעבודה עצמאית של התלמיד מול המחשב, תוך התמודדות ומציאת פתרונות לבעיות תכנות שונות, ברמות אתגר שונות, תוך יישום החומר התיאורטי ושימוש בכלים שנלמדו. במהלך העבודה אנו מעודדים ונותנים במה לחשיבה מקורית וליצירתיות והתלמידים מתכנתים, בהנאה, פתרונות שונים לבעיות זהות, והזמן פשוט "רץ" מול המחשב.  בשלב התרגול העצמי המורה עובר בין התלמידים, עונה על שאלות ומסייע היכן שצריך.

דרכי ההיבחנות בהרחבה:

כל המבחנים במגמה, כולל בחינות הבגרות, נעשים עם חומר פתוח. הדבר מקל מעט על התלמיד, אך לא יותר מכך, היות והדגש בלימודים ניתן על הבנה ופיתוח יכולת חשיבה ופתרון בעיות, ובלעדיהן החומר הפתוח לא יעזור רבות.

על התלמידים להיבחן בשתי בחינות בגרות:

  • בסוף כיתה י"א עליהם להגיש פרויקט המהווה 30% מ- 5 יחידות הלימוד ועליהם להיבחן עליו בבחינה בע"פ. מדובר באתר אינטרנט שעל התלמידים לבנות, תוך שהם מיישמים את החומר והכלים שלמדו.

  • בסוף כיתה י"ב התלמידים נבחנים בכתב בבחינת בגרות אחת המהווה 70%  מ-5 יחידות הלימוד של ההרחבה.