ביולוגיה

הרחבת ביולוגיה

"עובדות כשלעצמן הן חסרות משמעות, עד שמקשרים ביניהן עם חוק כללי כלשהוא"

לואי אגסי ביולוג אמריקאי

למה ביולוגיה?

הביולוגיה נוגעת לכל תחום בחיינו ומהווה בסיס להבנת עצמנו והיצורים החיים הסובבים  אותנו. לימוד מדע הסיור לימודיביולוגיה בא להקנות לתלמיד מטען ידע בסיסי רחב של תהליכי החיים, בדגש על גוף האדם ועקרונות יסוד ביולוגיים. המקצוע מאפשר לנו להבין את התופעות בעולם שסביבנו, לחיות בצורה נבונה יותר ובריאה יותר.

 

הלמידה נעשית תוך הקניית מיומנויות חשיבה ולמידה שישמשו את התלמיד בעתיד, כאזרח בחיי היום יום וכסטודנט במוסדות להשכלה גבוהה. למידניסוי בביולוגיהת המקצוע מקנה כלים שיאפשרו קבלת החלטות מושכלת בהרבה תחומים.

מדע הביולוגיה נמצא בחזית המדע. לתגליות רבות בתחומי הגנטיקה המולקולרית והביוטכנולוגיה, יש השפעה מרחיקת לכת על חיי האדם, בתחומים רבים כמו רפואה חקלאות וייצור מזון, טכנולוגיה ושמירת הסביבה. הידע  הנלמד  במסגרת מקצוע הביולוגיה, מאפשר ללומד להבין את ההשלכות הכלכליות, החברתיות והמוסריות של תגליות אלה.

הביולוגיה מהווה שער למדע- מקנה בסיס חשוב ללימודי המשך במקצועות כמו רפואה, ביוכימיה, הנדסה ביורפואית, וטרינריה, חקלאות, ביוטכנולוגיה, רוקחות, מדעי המוח.  וכבסיס להיות אדם חושב וביקורתי  ואזרח תורם.

התוכל להבחין?

  • כתבה במדור מדעי בעיתון – חידוש או קשקוש?
  • אנטיביוטיקה – תרופה או מכה?
  • דיאטה חדשה – ברכה או קללה?
  • פרוביוטיקה – אמת או חובה?

מה כוללת תכנית הלימודים?ביולוגיה

תכנית הלימודים לביולוגיה 5 י"ל כוללת מרכיב עיוני ומרכיב מעשי.

החלק העיוני   מהווה 3.0 י"ל.  כולל  3 נושאי ליבה ונושא העמקה אחד  מתוך 3 אפשריים.

 הבחינה העיונית מתקיימת בסוף כתה יב'.

החלק המעשי   כולל 1.5 י"ל של עבודת חקר עצמאית בזוגות, ביוחקר– בהם חוקרים התלמידים נושא מבצעים ניסויים מסיקים מעבדותמסקנות וכותבים עבודה חלק זה  מוערך בהערכה בית ספרית.

מרכיב נוסף של החלק המעשי הוא עבודת מעבדהסיכומים

במסגרת למודי הביולוגיה משולבות מעבדות חקר, שבהן התלמידים מתמודדים עם שאלות חקר ובצוע ניסויים במעבדה. בסיום יב נערכת בחינת בגרות במעבדה.

תוכנית לימודים

להתראות במגמה.